You are currently viewing Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Tip of Borneo

• Post last modified:July 12, 2020
  • Reading time:8 mins read
  • Post comments:0 Comments

Tip of Borneo adalah salah satu lokasi tarikan di Sabah yang perlu kita lawat kalau dah ada kat Sabah.

Tapi perjalanan dari Kota Kinabalu ambil masa dalam 3 jam!

Macam mana kami ke Tip of Borneo?

Sehari sebelum tu Sya sakit perut, keluar dari hotel pon dalam jam 11 macam tu, lepas lunch memang kami dah free dan tak ada activiti.

Boleh dikatakan tip of borneo ni adalah gamble ja bagi kami sebab tak plan apa pon, lepas lunch macam tu kami terus set map and terus jalan.

fuh memang darah muda dan semangat explore tu tinggi!

just imagine benda tak plan apa, tiba kata nak p terus gerak, dah tu jam pon dah jam 3.

masa tu kami tak fikir apa sebab ingatkan kalau 3 jam travel sampai sana dalam jam 6 petang, tak ada apa nak dirisaukan.

Kesilapan besar kami!!

its too naive kami tak peka masa kat sana sejam awal dari semenanjung.

kalau kata jam 6 tu sebenarnya dah magrib, memang dah tak nampak apa dah masa tu.

masa mula mula drive memang zaidi relax saja, dia berenti sini sana amek permandangan Gunung Kinabalu sebab pemandangan memang cantik.

Tapi dalam jam 4 macam tu kami sedar macam dah lambat sangat ja sebab masa tu dah gelap lain macam.

disebabkan kami solat Jamak, maka tak terasa sangat msa berjalan laju sebab dah solat asar siap.

bila rasa macam dah nak gelap sangat ja terus Zaidi decide untuk pecut laju sampai ke destinasi.

Masa ni kami yang dok belakang pon rasa maca naik roller coaster! ada jalan berturap laju lah, ada part yang tak berturap tu bit slow.

See also  First Day Melawat Kota Kinabalu.

Tapi rasanya kalau kereta tu boleh menjerit memang sepanjang perjalanan tu kereta tu menjerit ja panjang ahahahaha.

Akhirnya nah!

sampai kat kawasan parking dah malap malap dan masa kami sampai ada satu kereta last yang keluar dari park kereta.

and masa kami kat situ we are the only group yang ada, boleh snap pic tak sedar diri.

masa kat sini kami nampak betapa luasnya laut lepas, kiri kanan air ja, sebab kami memang kat hujung Borneo.

landmark Tip of Borneo ni adalah satu sphere kat situ, jadi batu tanda kat sana.

Perjalanan balik

sebab dah tiba pon lambat, masa balik tu adalah satu lagi kesilapan kami.

lampu jalan sepanjang perjalanan tu memang TAK ADA!

berbekalkan Google map, kepakaran Zaidi drive, instinct dan ayat ayat doa, kami berjaya sampai ke KK.

To be frank, kalau nak rasa adventure ampa boleh la buat macam kami, tapi jangan expect everything to be perfect!

tapi kalau semua jenis nak pre planned, adalah lebih baik sebab perjalanan akan jadi smooth.

Klook.com

kalau ada family baik gunakan Klook ni sebab depa arrange perjalan dari pergi sampai balik, korang dah tak payah fikir lagi.

semua mereka akan aturkan.

Pengajaran.

kalau nak berjalan ke Tip of Borneo ampa boleh gerak seawal mungkin sebab travel time makan masa 6 jam.

Pastikan kenderaan korang cukup ampuh untuk redah jalan berliku dan beralun.

kalau nak bagus book siap siap penginapan kat area Kudat, tak perlu rushing nak kejar matahari terbit dan tenggelam.

anytime boleh pergi.

Pengalaman kami kat sana memang seronok sebab kami ingat benda tu sampai sekarang, its a memorable journey!

See also  PELUANG BISNES ONLINE YANG TIADA RISIKO RUGI UNTUK PELAJAR UNIVERSITI

Nah ole ole gambar sepanjang kat sana.